Główna Kalendarium Anonse Fotogaleria

Liliana Zalesińska – mezzosopran

Lilianna Zalesińska - interpretatorka pieśni, chętnie występująca też w przedstawieniach operowych. Jest laureatką polskich i zagranicznych konkursów wokalnych, w tym  I. nagrody (2011) w Międzynarodowym Konkursie Pieśniarskim w Niemczech (Kolonia/Sankt Augustin). Wykonała około 50 recitali w kraju i zagranicą. Jeden z jej recitali (w Kolonii) odbył się pod patronatem światowej sławy śpiewaka Dietricha Fischer-Dieskau. Brała udział w wielu festiwalach (m. in. słynny Festiwal w Izmirze, 50. Jubileuszowy Festiwal w Łańcucie, Forum Musicum, Festiwal im. A. Didura, Festiwal Chanterelle w Polsce, Festiwal Rossiniowski i Max Reger Tage w Niemczech, Les Heures Romantiques we Francji) oraz wydarzeniach muzycznych (m. in. na zaproszenie Uniwersytetu Bosforskiego w Stambule, podczas Dni Polskich w Wiedniu, w Salonie Polskim przy Ambasadzie RP w Pradze, na otwarciu Akademii Kameralistyki we Francji).

Brała udział w koncertach z okazji Roku Haydna we Francji, Roku Chopinowskiego, Roku Mahlera w Polsce (m. in. w rzadko wystawianej Symfonii „Zmartwychwstanie” pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego), Roku Wagnera - recital w Berlinie. Jej wiedeński recital zamykał Rok Lutosławskiego w Austrii, zaś w 2014r. czyli Roku Panufnika nie tylko prezentowała jego utwory wokalne w Polsce i zagranicą, m. in. w Finlandii ale – co istotne - wystąpiła też z recitalem w dniu urodzin kompozytora, w ramach specjalnej Międzynarodowej Konferencji,  w obecności Lady Camilli Panufnik.

Artystka brała udział w wystawieniach wielu utworów współczesnych, w tym  światowych prapremierach, m.in. podczas festiwali organizowanych przez ISCM na tak prestiżowych scenach jak Konzerthaus w Wiedniu. W  Filharmonii Narodowej w Warszawie  dwukrotnie śpiewała w koncercie inaugurującym festiwal Warszawska Jesień.  Wystąpiła także z recitalem podczas największego festiwalu muzyki współczesnej SIMN w Rumunii, zaproszona tam do cyklu „Prestigious Guest”. Utwory dla niej skomponowali Alicja Gronau, Monika Kędziora i  Artur Zagajewski.

Lilianna Zalesińska debiutowała na scenie operowej dzięki wygranej w konkursie wokalnym w Operze Kameralnej w Rheinsberg (Niemcy), w pierwszym niemieckojęzycznym wystawieniu opery G.F. Haendla „Ottone”, realizowanym przez jednego z najwybitniejszych reżyserów operowych Harrego Kupfera w koprodukcji z Deutsche Oper w Berlinie. Warto też wymienić pierwsze od 1827 r. wystawienie opery belcanto G. Balducciego „Boabdil- Re di Granata” (Niemcy), w którym kreowała partię tytułową, czy bożonarodzeniowy cykl przedstawień opery „Jaś i Małgosia” E. Humperdincka w Wiedniu, w których śpiewała dwie role – Matki i Czarownicy.

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi, studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, uzyskując dyplom z jednogłośnym wyróżnieniem (2008). W zakresie wykonawstwa pieśni kształciła się również w Konserwatorium Królewskim w Brukseli w ramach specjalistycznego programu prowadzonego przez Udo Reinemanna i innych wybitnych muzyków.

Otrzymała stypendia artystyczne Ministra Kultury, Rządu Włoskiego oraz szwajcarskiej Fundacji Dr. Roberta i Liny Thyll-Dürr promującej muzyczne talenty.